Move Beyond Kennismiddag: Het interview met Muriel Blom

7 december 2022

Interview

“Het is dankbaar om mensen zich gehoord te laten voelen” 

Vorige week blikten we al even terug op de Move Beyond kennisdag met een interview met onze partner Muriel Blom. Vandaag besteden we nog eens aandacht aan deze inspirerende dag in Utrecht door in gesprek te gaan met bijna naamgenoot Muriel Blom, professional bij Move Beyond. Zij vertelt ons alles over haar meer dan succesvolle opdracht bij Ingram Micro voor de grootste webwinkel van Nederland en haar gedachten bij de rol van change management. Voor zowel Move Beyond als haar klanten.         

Muriel, zou je iets kunnen vertellen over je achtergrond?

Zeker, ik ben één van de professionals binnen Move Beyond en kom eigenlijk uit de keiharde supply chain wereld. Zo’n 10 jaar geleden heb ik het roer omgegooid en besloten om op projectbasis voor mezelf te beginnen. Waar ik voorheen juist graag op de cijfers zat, merkte ik dat ik het steeds interessanter begon te vinden om meer met mensen bezig te zijn. Met name hoe mensen reageren op verandering. Vroeger was ik in de veronderstelling dat iedereen een verandering binnen een organisatie leuk vond. Of in elk geval uitdagend. Maar ik zie nu dat het ook voor veel mensen spannend of zelfs beangstigend kan zijn. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Soms werkt dat voor medewerkers hetzelfde als rouw. Dat je echt verschillende fases moet doorlopen voordat een ingrijpende verandering geaccepteerd kan worden. En dan verschilt dit proces ook nog eens per persoon. Dat is voor een organisatie natuurlijk heel gecompliceerd. 

Tijdens de kennisdag in Utrecht heb je jouw inspirerende verhaal over je opdracht bij Ingram Micro met de zaal gedeeld. Een opdracht die niet alleen succesvol is afgerond, maar jou persoonlijk ook veel heeft gebracht, toch?

Ja, binnen mijn opdracht voor het BRC kon ik change management uitstekend toepassen en sloeg dat vervolgens ook goed aan. Om wat context te geven, ik ben daar begonnen als sitemanager. Er was een leeg pand en daar moest de hele keten naar verhuisd worden. Wij zijn daarheen gegaan met zo’n 50 medewerkers en uitzendkrachten. In dat lege pand was een tijdelijke setup dus de opbouw kende een geleidelijke aanpak. Dat is op zich natuurlijk al een verandertraject. Als sitemanager was het mijn verantwoordelijkheid om de productie en activiteiten te continueren terwijl er een enorm pand werd opgebouwd. Terwijl we midden in de covid pandemie zaten met alle bijhorende maatregelen. Dat zijn zware omstandigheden om een organisatie of team bij elkaar te houden en een verandering door te maken. Hoe gaan mensen daarmee om? Ik zag daar een enorme kans om change management te introduceren en dat traject vorm te geven. Zeker omdat ik op dat moment ook met Prosci bezig was. 


Welke kansen zag je?

Ik merkte dat de mensen openstonden voor deze aanpak. Terwijl ze in eerste instantie geen rekening hadden gehouden met deze kant van de interne verandering. Ik heb vervolgens een plan uitgewerkt, een analyse gemaakt. Alles om in kaart te brengen: wat gaat hier gebeuren? En dan start je door medewerkers te interviewen. Puur om het gesprek op gang te brengen, vragen of zorgen op te halen en ze mee te nemen in de verandering. Daarnaast heb ik de coaching van teamleiders opgezet en met alle input kan je gaan sturen. Waar heeft de organisatie behoefte aan? Wat is duidelijk en wat niet? En hoe benaderen we de mensen die te maken hebben met deze verandering? Dat bracht ontzettend veel focus voor het communicatieplan. Managers en teamleads werden actief ingezet om de boodschap goed over te brengen. Dat is uiteindelijk heel goed geland waardoor mensen de verandering duidelijk inzichtelijk hadden en daar ook goed in mee gingen.

Wat heeft de opdracht bij de grootste webwinkel van Nederland jou persoonlijk gebracht?

“Ik denk dat dit de leukste opdracht is die ik tot nu toe bij Move Beyond heb gedaan. De feedback was zo positief. Het is heel dankbaar werk wanneer je ziet dat mensen blij worden doordat ze zich gehoord voelen. Ik werk nu voor Manutan en heb de mensen van hier meegenomen naar het BRC. Om ze te laten zien wat daar gebeurd is. Als je dan ziet dat ik maar hoef te bellen en de mensen bij CEVA Logistics (Ingram Micro & LifeCycle Services is 8 maanden geleden overgenomen) maken zo 3 uur vrij om de medewerkers van Manutan alles uit te leggen over het traject en het continuous improvement programma, dat is toch fantastisch! Dus ik ben vooral heel trots en dankbaar hoe die periode is verlopen en wat het nu nog steeds voor die organisatie betekent. 

De reacties op je verhaal tijdens de kennisdag waren ook zeer positief. Hoe kijk je terug op het event?

Heel positief. Mooi om te zien dat collega’s interactief aan de slag zijn gegaan met de materie. En dat is ook nodig want we willen doorpakken op het gebied van change. Ik denk dat het heel goed is om dit dan ook als een single focus te zien. Change management doe je niet even erbij. Zo naast je ‘gewone werk’. Maar we zijn enorm in beweging. Je voelt als het ware de focus shiften. Op change management hebben we natuurlijk een aantal echte seniors binnen onze club. En nu gaan we groeien. Dat betekent dat we ook uitbreiden met jonge talentvolle professionals. Dus we sturen nu ook meer op ontwikkeling. Nu Move Beyond wordt uitgebreid met jonge professionals zie ik een mooie mix ontstaan. We zetten namelijk niet meer één professional op een klus. We willen de klant de juiste oplossing bieden. Dus nu kunnen we bijvoorbeeld een senior, drie mediors en een aantal juniors aanbieden. Dan geef je de klant direct een sterke basis. En dat moet. Zeker als je marktleider wilt zijn. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar de juiste focus is er.”

“Het is dankbaar om mensen zich gehoord te laten voelen” 

Vorige week blikten we al even terug op de Move Beyond kennisdag met een interview met onze partner Muriel Blom. Vandaag besteden we nog eens aandacht aan deze inspirerende dag in Utrecht door in gesprek te gaan met bijna naamgenoot Muriel Blom, professional bij Move Beyond. Zij vertelt ons alles over haar meer dan succesvolle opdracht bij Ingram Micro voor de grootste webwinkel van Nederland en haar gedachten bij de rol van change management. Voor zowel Move Beyond als haar klanten.         

Muriel, zou je iets kunnen vertellen over je achtergrond?

Zeker, ik ben één van de professionals binnen Move Beyond en kom eigenlijk uit de keiharde supply chain wereld. Zo’n 10 jaar geleden heb ik het roer omgegooid en besloten om op projectbasis voor mezelf te beginnen. Waar ik voorheen juist graag op de cijfers zat, merkte ik dat ik het steeds interessanter begon te vinden om meer met mensen bezig te zijn. Met name hoe mensen reageren op verandering. Vroeger was ik in de veronderstelling dat iedereen een verandering binnen een organisatie leuk vond. Of in elk geval uitdagend. Maar ik zie nu dat het ook voor veel mensen spannend of zelfs beangstigend kan zijn. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Soms werkt dat voor medewerkers hetzelfde als rouw. Dat je echt verschillende fases moet doorlopen voordat een ingrijpende verandering geaccepteerd kan worden. En dan verschilt dit proces ook nog eens per persoon. Dat is voor een organisatie natuurlijk heel gecompliceerd. 

Tijdens de kennisdag in Utrecht heb je jouw inspirerende verhaal over je opdracht bij Ingram Micro met de zaal gedeeld. Een opdracht die niet alleen succesvol is afgerond, maar jou persoonlijk ook veel heeft gebracht, toch?

Ja, binnen mijn opdracht voor het BRC kon ik change management uitstekend toepassen en sloeg dat vervolgens ook goed aan. Om wat context te geven, ik ben daar begonnen als sitemanager. Er was een leeg pand en daar moest de hele keten naar verhuisd worden. Wij zijn daarheen gegaan met zo’n 50 medewerkers en uitzendkrachten. In dat lege pand was een tijdelijke setup dus de opbouw kende een geleidelijke aanpak. Dat is op zich natuurlijk al een verandertraject. Als sitemanager was het mijn verantwoordelijkheid om de productie en activiteiten te continueren terwijl er een enorm pand werd opgebouwd. Terwijl we midden in de covid pandemie zaten met alle bijhorende maatregelen. Dat zijn zware omstandigheden om een organisatie of team bij elkaar te houden en een verandering door te maken. Hoe gaan mensen daarmee om? Ik zag daar een enorme kans om change management te introduceren en dat traject vorm te geven. Zeker omdat ik op dat moment ook met Prosci bezig was. 


Welke kansen zag je?

Ik merkte dat de mensen openstonden voor deze aanpak. Terwijl ze in eerste instantie geen rekening hadden gehouden met deze kant van de interne verandering. Ik heb vervolgens een plan uitgewerkt, een analyse gemaakt. Alles om in kaart te brengen: wat gaat hier gebeuren? En dan start je door medewerkers te interviewen. Puur om het gesprek op gang te brengen, vragen of zorgen op te halen en ze mee te nemen in de verandering. Daarnaast heb ik de coaching van teamleiders opgezet en met alle input kan je gaan sturen. Waar heeft de organisatie behoefte aan? Wat is duidelijk en wat niet? En hoe benaderen we de mensen die te maken hebben met deze verandering? Dat bracht ontzettend veel focus voor het communicatieplan. Managers en teamleads werden actief ingezet om de boodschap goed over te brengen. Dat is uiteindelijk heel goed geland waardoor mensen de verandering duidelijk inzichtelijk hadden en daar ook goed in mee gingen.

Wat heeft de opdracht bij de grootste webwinkel van Nederland jou persoonlijk gebracht?

“Ik denk dat dit de leukste opdracht is die ik tot nu toe bij Move Beyond heb gedaan. De feedback was zo positief. Het is heel dankbaar werk wanneer je ziet dat mensen blij worden doordat ze zich gehoord voelen. Ik werk nu voor Manutan en heb de mensen van hier meegenomen naar het BRC. Om ze te laten zien wat daar gebeurd is. Als je dan ziet dat ik maar hoef te bellen en de mensen bij CEVA Logistics (Ingram Micro & LifeCycle Services is 8 maanden geleden overgenomen) maken zo 3 uur vrij om de medewerkers van Manutan alles uit te leggen over het traject en het continuous improvement programma, dat is toch fantastisch! Dus ik ben vooral heel trots en dankbaar hoe die periode is verlopen en wat het nu nog steeds voor die organisatie betekent. 

De reacties op je verhaal tijdens de kennisdag waren ook zeer positief. Hoe kijk je terug op het event?

Heel positief. Mooi om te zien dat collega’s interactief aan de slag zijn gegaan met de materie. En dat is ook nodig want we willen doorpakken op het gebied van change. Ik denk dat het heel goed is om dit dan ook als een single focus te zien. Change management doe je niet even erbij. Zo naast je ‘gewone werk’. Maar we zijn enorm in beweging. Je voelt als het ware de focus shiften. Op change management hebben we natuurlijk een aantal echte seniors binnen onze club. En nu gaan we groeien. Dat betekent dat we ook uitbreiden met jonge talentvolle professionals. Dus we sturen nu ook meer op ontwikkeling. Nu Move Beyond wordt uitgebreid met jonge professionals zie ik een mooie mix ontstaan. We zetten namelijk niet meer één professional op een klus. We willen de klant de juiste oplossing bieden. Dus nu kunnen we bijvoorbeeld een senior, drie mediors en een aantal juniors aanbieden. Dan geef je de klant direct een sterke basis. En dat moet. Zeker als je marktleider wilt zijn. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar de juiste focus is er.”

“Het is dankbaar om mensen zich gehoord te laten voelen” 

Vorige week blikten we al even terug op de Move Beyond kennisdag met een interview met onze partner Muriel Blom. Vandaag besteden we nog eens aandacht aan deze inspirerende dag in Utrecht door in gesprek te gaan met bijna naamgenoot Muriel Blom, professional bij Move Beyond. Zij vertelt ons alles over haar meer dan succesvolle opdracht bij Ingram Micro voor de grootste webwinkel van Nederland en haar gedachten bij de rol van change management. Voor zowel Move Beyond als haar klanten.         

Muriel, zou je iets kunnen vertellen over je achtergrond?

Zeker, ik ben één van de professionals binnen Move Beyond en kom eigenlijk uit de keiharde supply chain wereld. Zo’n 10 jaar geleden heb ik het roer omgegooid en besloten om op projectbasis voor mezelf te beginnen. Waar ik voorheen juist graag op de cijfers zat, merkte ik dat ik het steeds interessanter begon te vinden om meer met mensen bezig te zijn. Met name hoe mensen reageren op verandering. Vroeger was ik in de veronderstelling dat iedereen een verandering binnen een organisatie leuk vond. Of in elk geval uitdagend. Maar ik zie nu dat het ook voor veel mensen spannend of zelfs beangstigend kan zijn. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Soms werkt dat voor medewerkers hetzelfde als rouw. Dat je echt verschillende fases moet doorlopen voordat een ingrijpende verandering geaccepteerd kan worden. En dan verschilt dit proces ook nog eens per persoon. Dat is voor een organisatie natuurlijk heel gecompliceerd. 

Tijdens de kennisdag in Utrecht heb je jouw inspirerende verhaal over je opdracht bij Ingram Micro met de zaal gedeeld. Een opdracht die niet alleen succesvol is afgerond, maar jou persoonlijk ook veel heeft gebracht, toch?

Ja, binnen mijn opdracht voor het BRC kon ik change management uitstekend toepassen en sloeg dat vervolgens ook goed aan. Om wat context te geven, ik ben daar begonnen als sitemanager. Er was een leeg pand en daar moest de hele keten naar verhuisd worden. Wij zijn daarheen gegaan met zo’n 50 medewerkers en uitzendkrachten. In dat lege pand was een tijdelijke setup dus de opbouw kende een geleidelijke aanpak. Dat is op zich natuurlijk al een verandertraject. Als sitemanager was het mijn verantwoordelijkheid om de productie en activiteiten te continueren terwijl er een enorm pand werd opgebouwd. Terwijl we midden in de covid pandemie zaten met alle bijhorende maatregelen. Dat zijn zware omstandigheden om een organisatie of team bij elkaar te houden en een verandering door te maken. Hoe gaan mensen daarmee om? Ik zag daar een enorme kans om change management te introduceren en dat traject vorm te geven. Zeker omdat ik op dat moment ook met Prosci bezig was. 


Welke kansen zag je?

Ik merkte dat de mensen openstonden voor deze aanpak. Terwijl ze in eerste instantie geen rekening hadden gehouden met deze kant van de interne verandering. Ik heb vervolgens een plan uitgewerkt, een analyse gemaakt. Alles om in kaart te brengen: wat gaat hier gebeuren? En dan start je door medewerkers te interviewen. Puur om het gesprek op gang te brengen, vragen of zorgen op te halen en ze mee te nemen in de verandering. Daarnaast heb ik de coaching van teamleiders opgezet en met alle input kan je gaan sturen. Waar heeft de organisatie behoefte aan? Wat is duidelijk en wat niet? En hoe benaderen we de mensen die te maken hebben met deze verandering? Dat bracht ontzettend veel focus voor het communicatieplan. Managers en teamleads werden actief ingezet om de boodschap goed over te brengen. Dat is uiteindelijk heel goed geland waardoor mensen de verandering duidelijk inzichtelijk hadden en daar ook goed in mee gingen.

Wat heeft de opdracht bij de grootste webwinkel van Nederland jou persoonlijk gebracht?

“Ik denk dat dit de leukste opdracht is die ik tot nu toe bij Move Beyond heb gedaan. De feedback was zo positief. Het is heel dankbaar werk wanneer je ziet dat mensen blij worden doordat ze zich gehoord voelen. Ik werk nu voor Manutan en heb de mensen van hier meegenomen naar het BRC. Om ze te laten zien wat daar gebeurd is. Als je dan ziet dat ik maar hoef te bellen en de mensen bij CEVA Logistics (Ingram Micro & LifeCycle Services is 8 maanden geleden overgenomen) maken zo 3 uur vrij om de medewerkers van Manutan alles uit te leggen over het traject en het continuous improvement programma, dat is toch fantastisch! Dus ik ben vooral heel trots en dankbaar hoe die periode is verlopen en wat het nu nog steeds voor die organisatie betekent. 

De reacties op je verhaal tijdens de kennisdag waren ook zeer positief. Hoe kijk je terug op het event?

Heel positief. Mooi om te zien dat collega’s interactief aan de slag zijn gegaan met de materie. En dat is ook nodig want we willen doorpakken op het gebied van change. Ik denk dat het heel goed is om dit dan ook als een single focus te zien. Change management doe je niet even erbij. Zo naast je ‘gewone werk’. Maar we zijn enorm in beweging. Je voelt als het ware de focus shiften. Op change management hebben we natuurlijk een aantal echte seniors binnen onze club. En nu gaan we groeien. Dat betekent dat we ook uitbreiden met jonge talentvolle professionals. Dus we sturen nu ook meer op ontwikkeling. Nu Move Beyond wordt uitgebreid met jonge professionals zie ik een mooie mix ontstaan. We zetten namelijk niet meer één professional op een klus. We willen de klant de juiste oplossing bieden. Dus nu kunnen we bijvoorbeeld een senior, drie mediors en een aantal juniors aanbieden. Dan geef je de klant direct een sterke basis. En dat moet. Zeker als je marktleider wilt zijn. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar de juiste focus is er.”

Over de auteur

Rutger Janiczak

Business unit directeur Oosterhout

Als directeur van Move Beyond Oosterhout zet ik mijzelf in voor de groei en innovatie van bedrijven. Met een sterke passie voor succes specialiseer ik me in bedrijfsstrategie-implementatie, bedrijfs- en managementadvies en organisatorisch project-, interim- en verandermanagement.

Meer weten?