Deze 10 persoonlijkheden kom je tegen op jouw werkvloer 

17 juli 2024

Kennis

Het in goede banen leiden van strategische projecten is voor veel bedrijven een grote uitdaging. Vooral het realiseren van het gewenste veranderdoel gaat vaak gepaard met de nodige obstakels, of mislukt omdat leiders en projectteams zich te veel richten op de technische aspecten van de verandering. 

Dit gaat veel verder dan alleen het benoemen van ambassadeurs in de organisatie en het opstellen van communicatie- en trainingsplannen. Hier zien we de meerwaarde van persoonlijkheidstypen. Personen reageren verschillend op een verandering. Geen individu is gelijk. Voor een succesvolle verandering is het essentieel dat de medewerkers, die geraakt worden door de verandering, op de juiste wijze benaderd worden zodat ze meegaan in de verandering. Het begrijpen dat medewerkers uit verschillende persoonlijkheidstypen bestaan en met je veranderaanpak hierop inspelen vergroot de acceptatie van de gewenste veranderingen en je projectsucces. 

Persoonlijkheidstypen 

Wat voor persoonlijkheidstypen heb je allemaal op de werkvloer, in de organisatie? We onderscheiden 10 persoonlijkheidstypen die typerend zijn bij een verandering.  
We lichten ze kort toe. 

1. De voorstander 

Dit type persoonlijkheid ziet elke verandering als een kans voor groei en verbetering. Deze medewerkers zijn er als eerste bij om meer te willen weten over het project en de aanstaande verandering. Deze personen hebben geen moeite met dat nog niet alles is uitgekristalliseerd. Ze gaan gemakkelijk de verbinding aan en omarmen de verandering snel. Deze personen wil je graag in het project hebben en ontpoppen zich vaak als leiders van de verandering. De mensen met dit persoonlijkheidstype zijn uitstekend in te zetten als ambassadeurs en zijn een grote 'driver' ('enabler') bij het inspireren en motiveren van veranderingsinitiatieven binnen de organisatie. 

2. De visionair 

De visionair herken je direct doordat deze personen een duidelijke visie hebben op de toekomstige organisatie. Zij geloven in de belofte van technologie en nemen anderen mee in hun enthousiasme voor de nieuwe wereld. 

De visionair is als persoonlijkheidstype uitstekend in te zetten om het team te helpen het gemeenschappelijk doel te definiëren en richting en houvast te geven tijdens onzekere tijden. Met de visionairs aan boord zorg je als leider ervoor dat de neuzen dezelfde kant op blijven wijzen. 

3. De saboteur 

Dit persoonlijkheidstype zegt per definitie 'nee'. Deze personen zijn erop uit om actief het proces te verstoren en vertonen op allerlei manieren weerstand tegen de verandering. Er kunnen allerlei oorzaken hiervoor zijn: angst voor het onbekende, het belang van de verandering niet zien, digitaal niet handig zijn, zorgen hebben over de impact op de functie of bijvoorbeeld eerdere negatieve ervaringen met verandertrajecten. 

Het herkennen en onderkennen van de zorgen van de saboteurs is essentieel om obstakels voor de verandering te overwinnen. De weerstanden overwin je niet door inhoudelijke argumenten te geven maar door het winnen van vertrouwen. Dit kan bijvoorbeeld een leider zijn zoals de directeur of de manager die het verhaal doet en garanties geeft. Het in verbinding blijven met dit persoonlijkheidstype voorkomt dat kritiek ondergronds gaat en je een enorm risico loopt dat andere medewerkers negatief worden beïnvloed en tegenstanders worden van de verandering. 

4. De twijfelaar 

Dit type heeft allerlei vragen en bedenkingen bij de verandering. Ze zijn als persoonlijkheidstype niet per se tegen maar enigszins sceptisch. Deze personen bekijken de verandering op een afstand en nemen in eerste instantie geen initiatief. Deze personen hebben nog geen kant gekozen en laten zich niet door de menigte of meningen overtuigen. Het is belangrijk om de bezorgdheden en kritische bedenkingen van twijfelaars serieus te nemen en een open dialoog aan te gaan. Zodra ze tot de conclusie gekomen zijn dat het de goede weg is om te vervolgen, stappen ze in en gaan ze de verandering sterk promoten. Ook gaan ze actief hun medestanders vragen mee te bewegen met de verandering. 

5. De kennisdrager 

De kennisdrager heeft veel kennis in huis. Niet alleen over de processen en systemen maar ook waarom het op een bepaalde manier wordt gedaan. Spreekwoordelijk gezegd: 'Kennis is macht'. Het is niet voor niets dat dit persoonlijkheidstype belang heeft bij het handhaven van de huidige situatie. Als projectmanager is het essentieel om deze personen uit te dagen om de verandering te onderzoeken en ze een voorsprong te geven in de kennis van de verandering en de toekomstige processen. 

6. De observeerder 

Dit type observeert alles op een afstand. Het is een denker en heeft behoefte aan nadenken en overdenken. Pas als alles goed doordacht is, tot in de puntjes, komen ze in beweging. Dit persoonlijkheidstype hoor je veelal niet, ze werken graag zelfstandig, ze zijn stil op de achtergrond maar ondertussen wordt er diep nagedacht. Ze zijn rationeel en stellen logica boven emotie. 

Hier kan je alleen afwachten totdat de desbetreffende individuen zover zijn en een weloverwogen standpunt hebben ingenomen. 

7. De volger 

Deze personen volgen de leiders tijdens de verandering en bewegen mee met de menigte. Gaan de leiders rechtsaf, dan voelen zij zich ook verplicht dat te doen. Aangezien het om een grote groep gaat, is het belangrijk hier goed op in te spelen in je communicatie en training. Volgers spelen een belangrijke rol tijdens het veranderingstraject doordat ze, als grote groep, ondersteuning bieden aan leiders en medewerkers. 

8. De vernieuwer 

Dit type is altijd op zoek naar nieuwe manieren om dingen te doen. De vernieuwer is een intellectuele denker. Deze personen komen vaak met creatieve ideeën en 'out of the box' oplossingen die de verandering ondersteunen. Als projectmanager omarm je vernieuwers, want ze komen met oplossingen waar je vaak nog niet aan hebt gedacht. 

9. De zorgdrager 

De zorgdrager is mensgericht en heeft vooral behoefte aan veiligheid en zekerheid. De belangen van het team en de onderlinge relaties staan bij de zorgdrager bovenaan. Het zijn kwaliteitsbewakers die het overkoepelende belang bewaken. De zorgdrager is erg kritisch op het proces, op het perfectionistische af. De voorkeur gaat het liefst uit naar het handhaven van de status quo. Als opdrachtgever is het essentieel in je presentaties expliciet aandacht te hebben voor het proces waarlangs de verandering plaatsvindt en op voorhand in te spelen op mogelijke zorgen. 

10. Het anker 

Deze personen zitten al jaar en dag bij het bedrijf en het maakt ze als individu niet uit om welke verandering het gaat. Als 'anker' graven ze zich letterlijk in. Door de jaren heen is het individu verandermoe geworden. Ze zijn gefrustreerd en doen alleen nog het noodzakelijke. In de meeste situaties ben je niet bij machte om de situatie van deze personen te veranderen en kun je in je communicatie het beste focussen op personen die wel meegaan in de verandering. 

Conclusie 

Met dit artikel willen we jou als management bewust maken van de verschillende persoonlijkheidstypen op de werkvloer en hoe het inspelen hierop effect heeft op het succes van de verandering. De kracht van persoonlijkheidstypen ligt niet in het labelen van mensen, maar het kan houvast geven om (groepen) medewerkers op de meest effectieve wijze te benaderen en niet te volstaan met een generieke veranderaanpak binnen de projecten. 

Wil je meer inzicht in hoe onze veranderaanpak kan bijdragen aan het succesvol realiseren van strategische projecten? Move Beyond heeft ruime ervaring met project- en verandermanagement, specifiek in de Retail, Supply chain en IT. 

Neem gerust vrijblijvend contact op met een van onze strategische projectmanagers Désirée Homma via 06-82532741 of desiree.homma@movebeyond.nl 

 

Het in goede banen leiden van strategische projecten is voor veel bedrijven een grote uitdaging. Vooral het realiseren van het gewenste veranderdoel gaat vaak gepaard met de nodige obstakels, of mislukt omdat leiders en projectteams zich te veel richten op de technische aspecten van de verandering. 

Dit gaat veel verder dan alleen het benoemen van ambassadeurs in de organisatie en het opstellen van communicatie- en trainingsplannen. Hier zien we de meerwaarde van persoonlijkheidstypen. Personen reageren verschillend op een verandering. Geen individu is gelijk. Voor een succesvolle verandering is het essentieel dat de medewerkers, die geraakt worden door de verandering, op de juiste wijze benaderd worden zodat ze meegaan in de verandering. Het begrijpen dat medewerkers uit verschillende persoonlijkheidstypen bestaan en met je veranderaanpak hierop inspelen vergroot de acceptatie van de gewenste veranderingen en je projectsucces. 

Persoonlijkheidstypen 

Wat voor persoonlijkheidstypen heb je allemaal op de werkvloer, in de organisatie? We onderscheiden 10 persoonlijkheidstypen die typerend zijn bij een verandering.  
We lichten ze kort toe. 

1. De voorstander 

Dit type persoonlijkheid ziet elke verandering als een kans voor groei en verbetering. Deze medewerkers zijn er als eerste bij om meer te willen weten over het project en de aanstaande verandering. Deze personen hebben geen moeite met dat nog niet alles is uitgekristalliseerd. Ze gaan gemakkelijk de verbinding aan en omarmen de verandering snel. Deze personen wil je graag in het project hebben en ontpoppen zich vaak als leiders van de verandering. De mensen met dit persoonlijkheidstype zijn uitstekend in te zetten als ambassadeurs en zijn een grote 'driver' ('enabler') bij het inspireren en motiveren van veranderingsinitiatieven binnen de organisatie. 

2. De visionair 

De visionair herken je direct doordat deze personen een duidelijke visie hebben op de toekomstige organisatie. Zij geloven in de belofte van technologie en nemen anderen mee in hun enthousiasme voor de nieuwe wereld. 

De visionair is als persoonlijkheidstype uitstekend in te zetten om het team te helpen het gemeenschappelijk doel te definiëren en richting en houvast te geven tijdens onzekere tijden. Met de visionairs aan boord zorg je als leider ervoor dat de neuzen dezelfde kant op blijven wijzen. 

3. De saboteur 

Dit persoonlijkheidstype zegt per definitie 'nee'. Deze personen zijn erop uit om actief het proces te verstoren en vertonen op allerlei manieren weerstand tegen de verandering. Er kunnen allerlei oorzaken hiervoor zijn: angst voor het onbekende, het belang van de verandering niet zien, digitaal niet handig zijn, zorgen hebben over de impact op de functie of bijvoorbeeld eerdere negatieve ervaringen met verandertrajecten. 

Het herkennen en onderkennen van de zorgen van de saboteurs is essentieel om obstakels voor de verandering te overwinnen. De weerstanden overwin je niet door inhoudelijke argumenten te geven maar door het winnen van vertrouwen. Dit kan bijvoorbeeld een leider zijn zoals de directeur of de manager die het verhaal doet en garanties geeft. Het in verbinding blijven met dit persoonlijkheidstype voorkomt dat kritiek ondergronds gaat en je een enorm risico loopt dat andere medewerkers negatief worden beïnvloed en tegenstanders worden van de verandering. 

4. De twijfelaar 

Dit type heeft allerlei vragen en bedenkingen bij de verandering. Ze zijn als persoonlijkheidstype niet per se tegen maar enigszins sceptisch. Deze personen bekijken de verandering op een afstand en nemen in eerste instantie geen initiatief. Deze personen hebben nog geen kant gekozen en laten zich niet door de menigte of meningen overtuigen. Het is belangrijk om de bezorgdheden en kritische bedenkingen van twijfelaars serieus te nemen en een open dialoog aan te gaan. Zodra ze tot de conclusie gekomen zijn dat het de goede weg is om te vervolgen, stappen ze in en gaan ze de verandering sterk promoten. Ook gaan ze actief hun medestanders vragen mee te bewegen met de verandering. 

5. De kennisdrager 

De kennisdrager heeft veel kennis in huis. Niet alleen over de processen en systemen maar ook waarom het op een bepaalde manier wordt gedaan. Spreekwoordelijk gezegd: 'Kennis is macht'. Het is niet voor niets dat dit persoonlijkheidstype belang heeft bij het handhaven van de huidige situatie. Als projectmanager is het essentieel om deze personen uit te dagen om de verandering te onderzoeken en ze een voorsprong te geven in de kennis van de verandering en de toekomstige processen. 

6. De observeerder 

Dit type observeert alles op een afstand. Het is een denker en heeft behoefte aan nadenken en overdenken. Pas als alles goed doordacht is, tot in de puntjes, komen ze in beweging. Dit persoonlijkheidstype hoor je veelal niet, ze werken graag zelfstandig, ze zijn stil op de achtergrond maar ondertussen wordt er diep nagedacht. Ze zijn rationeel en stellen logica boven emotie. 

Hier kan je alleen afwachten totdat de desbetreffende individuen zover zijn en een weloverwogen standpunt hebben ingenomen. 

7. De volger 

Deze personen volgen de leiders tijdens de verandering en bewegen mee met de menigte. Gaan de leiders rechtsaf, dan voelen zij zich ook verplicht dat te doen. Aangezien het om een grote groep gaat, is het belangrijk hier goed op in te spelen in je communicatie en training. Volgers spelen een belangrijke rol tijdens het veranderingstraject doordat ze, als grote groep, ondersteuning bieden aan leiders en medewerkers. 

8. De vernieuwer 

Dit type is altijd op zoek naar nieuwe manieren om dingen te doen. De vernieuwer is een intellectuele denker. Deze personen komen vaak met creatieve ideeën en 'out of the box' oplossingen die de verandering ondersteunen. Als projectmanager omarm je vernieuwers, want ze komen met oplossingen waar je vaak nog niet aan hebt gedacht. 

9. De zorgdrager 

De zorgdrager is mensgericht en heeft vooral behoefte aan veiligheid en zekerheid. De belangen van het team en de onderlinge relaties staan bij de zorgdrager bovenaan. Het zijn kwaliteitsbewakers die het overkoepelende belang bewaken. De zorgdrager is erg kritisch op het proces, op het perfectionistische af. De voorkeur gaat het liefst uit naar het handhaven van de status quo. Als opdrachtgever is het essentieel in je presentaties expliciet aandacht te hebben voor het proces waarlangs de verandering plaatsvindt en op voorhand in te spelen op mogelijke zorgen. 

10. Het anker 

Deze personen zitten al jaar en dag bij het bedrijf en het maakt ze als individu niet uit om welke verandering het gaat. Als 'anker' graven ze zich letterlijk in. Door de jaren heen is het individu verandermoe geworden. Ze zijn gefrustreerd en doen alleen nog het noodzakelijke. In de meeste situaties ben je niet bij machte om de situatie van deze personen te veranderen en kun je in je communicatie het beste focussen op personen die wel meegaan in de verandering. 

Conclusie 

Met dit artikel willen we jou als management bewust maken van de verschillende persoonlijkheidstypen op de werkvloer en hoe het inspelen hierop effect heeft op het succes van de verandering. De kracht van persoonlijkheidstypen ligt niet in het labelen van mensen, maar het kan houvast geven om (groepen) medewerkers op de meest effectieve wijze te benaderen en niet te volstaan met een generieke veranderaanpak binnen de projecten. 

Wil je meer inzicht in hoe onze veranderaanpak kan bijdragen aan het succesvol realiseren van strategische projecten? Move Beyond heeft ruime ervaring met project- en verandermanagement, specifiek in de Retail, Supply chain en IT. 

Neem gerust vrijblijvend contact op met een van onze strategische projectmanagers Désirée Homma via 06-82532741 of desiree.homma@movebeyond.nl 

 

Het in goede banen leiden van strategische projecten is voor veel bedrijven een grote uitdaging. Vooral het realiseren van het gewenste veranderdoel gaat vaak gepaard met de nodige obstakels, of mislukt omdat leiders en projectteams zich te veel richten op de technische aspecten van de verandering. 

Dit gaat veel verder dan alleen het benoemen van ambassadeurs in de organisatie en het opstellen van communicatie- en trainingsplannen. Hier zien we de meerwaarde van persoonlijkheidstypen. Personen reageren verschillend op een verandering. Geen individu is gelijk. Voor een succesvolle verandering is het essentieel dat de medewerkers, die geraakt worden door de verandering, op de juiste wijze benaderd worden zodat ze meegaan in de verandering. Het begrijpen dat medewerkers uit verschillende persoonlijkheidstypen bestaan en met je veranderaanpak hierop inspelen vergroot de acceptatie van de gewenste veranderingen en je projectsucces. 

Persoonlijkheidstypen 

Wat voor persoonlijkheidstypen heb je allemaal op de werkvloer, in de organisatie? We onderscheiden 10 persoonlijkheidstypen die typerend zijn bij een verandering.  
We lichten ze kort toe. 

1. De voorstander 

Dit type persoonlijkheid ziet elke verandering als een kans voor groei en verbetering. Deze medewerkers zijn er als eerste bij om meer te willen weten over het project en de aanstaande verandering. Deze personen hebben geen moeite met dat nog niet alles is uitgekristalliseerd. Ze gaan gemakkelijk de verbinding aan en omarmen de verandering snel. Deze personen wil je graag in het project hebben en ontpoppen zich vaak als leiders van de verandering. De mensen met dit persoonlijkheidstype zijn uitstekend in te zetten als ambassadeurs en zijn een grote 'driver' ('enabler') bij het inspireren en motiveren van veranderingsinitiatieven binnen de organisatie. 

2. De visionair 

De visionair herken je direct doordat deze personen een duidelijke visie hebben op de toekomstige organisatie. Zij geloven in de belofte van technologie en nemen anderen mee in hun enthousiasme voor de nieuwe wereld. 

De visionair is als persoonlijkheidstype uitstekend in te zetten om het team te helpen het gemeenschappelijk doel te definiëren en richting en houvast te geven tijdens onzekere tijden. Met de visionairs aan boord zorg je als leider ervoor dat de neuzen dezelfde kant op blijven wijzen. 

3. De saboteur 

Dit persoonlijkheidstype zegt per definitie 'nee'. Deze personen zijn erop uit om actief het proces te verstoren en vertonen op allerlei manieren weerstand tegen de verandering. Er kunnen allerlei oorzaken hiervoor zijn: angst voor het onbekende, het belang van de verandering niet zien, digitaal niet handig zijn, zorgen hebben over de impact op de functie of bijvoorbeeld eerdere negatieve ervaringen met verandertrajecten. 

Het herkennen en onderkennen van de zorgen van de saboteurs is essentieel om obstakels voor de verandering te overwinnen. De weerstanden overwin je niet door inhoudelijke argumenten te geven maar door het winnen van vertrouwen. Dit kan bijvoorbeeld een leider zijn zoals de directeur of de manager die het verhaal doet en garanties geeft. Het in verbinding blijven met dit persoonlijkheidstype voorkomt dat kritiek ondergronds gaat en je een enorm risico loopt dat andere medewerkers negatief worden beïnvloed en tegenstanders worden van de verandering. 

4. De twijfelaar 

Dit type heeft allerlei vragen en bedenkingen bij de verandering. Ze zijn als persoonlijkheidstype niet per se tegen maar enigszins sceptisch. Deze personen bekijken de verandering op een afstand en nemen in eerste instantie geen initiatief. Deze personen hebben nog geen kant gekozen en laten zich niet door de menigte of meningen overtuigen. Het is belangrijk om de bezorgdheden en kritische bedenkingen van twijfelaars serieus te nemen en een open dialoog aan te gaan. Zodra ze tot de conclusie gekomen zijn dat het de goede weg is om te vervolgen, stappen ze in en gaan ze de verandering sterk promoten. Ook gaan ze actief hun medestanders vragen mee te bewegen met de verandering. 

5. De kennisdrager 

De kennisdrager heeft veel kennis in huis. Niet alleen over de processen en systemen maar ook waarom het op een bepaalde manier wordt gedaan. Spreekwoordelijk gezegd: 'Kennis is macht'. Het is niet voor niets dat dit persoonlijkheidstype belang heeft bij het handhaven van de huidige situatie. Als projectmanager is het essentieel om deze personen uit te dagen om de verandering te onderzoeken en ze een voorsprong te geven in de kennis van de verandering en de toekomstige processen. 

6. De observeerder 

Dit type observeert alles op een afstand. Het is een denker en heeft behoefte aan nadenken en overdenken. Pas als alles goed doordacht is, tot in de puntjes, komen ze in beweging. Dit persoonlijkheidstype hoor je veelal niet, ze werken graag zelfstandig, ze zijn stil op de achtergrond maar ondertussen wordt er diep nagedacht. Ze zijn rationeel en stellen logica boven emotie. 

Hier kan je alleen afwachten totdat de desbetreffende individuen zover zijn en een weloverwogen standpunt hebben ingenomen. 

7. De volger 

Deze personen volgen de leiders tijdens de verandering en bewegen mee met de menigte. Gaan de leiders rechtsaf, dan voelen zij zich ook verplicht dat te doen. Aangezien het om een grote groep gaat, is het belangrijk hier goed op in te spelen in je communicatie en training. Volgers spelen een belangrijke rol tijdens het veranderingstraject doordat ze, als grote groep, ondersteuning bieden aan leiders en medewerkers. 

8. De vernieuwer 

Dit type is altijd op zoek naar nieuwe manieren om dingen te doen. De vernieuwer is een intellectuele denker. Deze personen komen vaak met creatieve ideeën en 'out of the box' oplossingen die de verandering ondersteunen. Als projectmanager omarm je vernieuwers, want ze komen met oplossingen waar je vaak nog niet aan hebt gedacht. 

9. De zorgdrager 

De zorgdrager is mensgericht en heeft vooral behoefte aan veiligheid en zekerheid. De belangen van het team en de onderlinge relaties staan bij de zorgdrager bovenaan. Het zijn kwaliteitsbewakers die het overkoepelende belang bewaken. De zorgdrager is erg kritisch op het proces, op het perfectionistische af. De voorkeur gaat het liefst uit naar het handhaven van de status quo. Als opdrachtgever is het essentieel in je presentaties expliciet aandacht te hebben voor het proces waarlangs de verandering plaatsvindt en op voorhand in te spelen op mogelijke zorgen. 

10. Het anker 

Deze personen zitten al jaar en dag bij het bedrijf en het maakt ze als individu niet uit om welke verandering het gaat. Als 'anker' graven ze zich letterlijk in. Door de jaren heen is het individu verandermoe geworden. Ze zijn gefrustreerd en doen alleen nog het noodzakelijke. In de meeste situaties ben je niet bij machte om de situatie van deze personen te veranderen en kun je in je communicatie het beste focussen op personen die wel meegaan in de verandering. 

Conclusie 

Met dit artikel willen we jou als management bewust maken van de verschillende persoonlijkheidstypen op de werkvloer en hoe het inspelen hierop effect heeft op het succes van de verandering. De kracht van persoonlijkheidstypen ligt niet in het labelen van mensen, maar het kan houvast geven om (groepen) medewerkers op de meest effectieve wijze te benaderen en niet te volstaan met een generieke veranderaanpak binnen de projecten. 

Wil je meer inzicht in hoe onze veranderaanpak kan bijdragen aan het succesvol realiseren van strategische projecten? Move Beyond heeft ruime ervaring met project- en verandermanagement, specifiek in de Retail, Supply chain en IT. 

Neem gerust vrijblijvend contact op met een van onze strategische projectmanagers Désirée Homma via 06-82532741 of desiree.homma@movebeyond.nl 

 

Over de auteur

Désirée Homma

strategisch projectmanager

Als ervaren programma- en projectmanager begeleid ik al vele jaren business- en IT-verandertrajecten bij (middel)grote organisaties. 'Veranderen doe je samen' is mijn credo. Met oog voor de mens én passie voor het resultaat stuur ik aan op gezamenlijk succes.

Meer weten?

Stel je vraag