Bol.com retourencentrum verhuist binnen één jaar en is klaar voor groei

“Ambitieuze projecten en logistieke processen, daar hou ik van. Bij bol.com kan ik mijn hart ophalen, ik ben er verantwoordelijk voor de logistieke infrastructuur. Het bedrijf blijft maar groeien en bouwt continu aan betere logistiek, in dit geval van het retourencentrum. Om de almaar groeiende volumes van de retour gestuurde producten te kunnen verwerken, zochten we een ruimere locatie die we ook nog eens binnen één jaar wilden betrekken. Tegelijk wilden we het proces optimaliseren. Move Beyond hielp ons daarbij.”

“Ambitieuze projecten en logistieke processen, daar hou ik van. Bij bol.com kan ik mijn hart ophalen, ik ben er verantwoordelijk voor de logistieke infrastructuur. Het bedrijf blijft maar groeien en bouwt continu aan betere logistiek, in dit geval van het retourencentrum. Om de almaar groeiende volumes van de retour gestuurde producten te kunnen verwerken, zochten we een ruimere locatie die we ook nog eens binnen één jaar wilden betrekken. Tegelijk wilden we het proces optimaliseren. Move Beyond hielp ons daarbij.”

“Ambitieuze projecten en logistieke processen, daar hou ik van. Bij bol.com kan ik mijn hart ophalen, ik ben er verantwoordelijk voor de logistieke infrastructuur. Het bedrijf blijft maar groeien en bouwt continu aan betere logistiek, in dit geval van het retourencentrum. Om de almaar groeiende volumes van de retour gestuurde producten te kunnen verwerken, zochten we een ruimere locatie die we ook nog eens binnen één jaar wilden betrekken. Tegelijk wilden we het proces optimaliseren. Move Beyond hielp ons daarbij.”

Deliverables

  • Een compleet nieuwe locatie gevonden en betrokken binnen een jaar

  • IT-infrastructuur, applicatieontwikkeling, lay-out en mechanisatie en procesontwerp.

  • Succesvolle verhuizing van een locatie met vervijfvoudigde capaciteit

  • Een compleet nieuwe locatie gevonden en betrokken binnen een jaar

  • IT-infrastructuur, applicatieontwikkeling, lay-out en mechanisatie en procesontwerp.

  • Succesvolle verhuizing van een locatie met vervijfvoudigde capaciteit

  • Een compleet nieuwe locatie gevonden en betrokken binnen een jaar

  • IT-infrastructuur, applicatieontwikkeling, lay-out en mechanisatie en procesontwerp.

  • Succesvolle verhuizing van een locatie met vervijfvoudigde capaciteit

Uitdaging

Kleding die toch niet past, een stofzuiger die tijdens transport is beschadigd, een cadeau dat niet bevalt: om allerlei redenen worden producten retour gestuurd. Dagelijks krijgt bol.com flinke aantallen geretourneerde bestellingen te verwerken. “Dat volume zal snel toenemen, tot 2024 verwachten we een vervijfvoudiging. De oude locatie van het retourencentrum bood geen ruimte voor dergelijke groei. Bovendien werd die ruimte beheerd door het uitbreidende fulfilment center dat in hetzelfde gebouw zat. Daarom zochten we een nieuwe, volledig eigen locatie.” 

Waar zo’n verhuizing normaliter circa drie jaar in beslag neemt, moest het nu binnen één jaar zijn voltooid. In zo’n kort tijdsbestek een compleet nieuwe locatie vinden en betrekken, is – hoe kan het ook anders – ambitieus. Ook de schaalgrootte loog er niet om, de beoogde bedrijfsruimte moest circa 30.000 m2 beslaan.

Kleding die toch niet past, een stofzuiger die tijdens transport is beschadigd, een cadeau dat niet bevalt: om allerlei redenen worden producten retour gestuurd. Dagelijks krijgt bol.com flinke aantallen geretourneerde bestellingen te verwerken. “Dat volume zal snel toenemen, tot 2024 verwachten we een vervijfvoudiging. De oude locatie van het retourencentrum bood geen ruimte voor dergelijke groei. Bovendien werd die ruimte beheerd door het uitbreidende fulfilment center dat in hetzelfde gebouw zat. Daarom zochten we een nieuwe, volledig eigen locatie.” 

Waar zo’n verhuizing normaliter circa drie jaar in beslag neemt, moest het nu binnen één jaar zijn voltooid. In zo’n kort tijdsbestek een compleet nieuwe locatie vinden en betrekken, is – hoe kan het ook anders – ambitieus. Ook de schaalgrootte loog er niet om, de beoogde bedrijfsruimte moest circa 30.000 m2 beslaan.

Kleding die toch niet past, een stofzuiger die tijdens transport is beschadigd, een cadeau dat niet bevalt: om allerlei redenen worden producten retour gestuurd. Dagelijks krijgt bol.com flinke aantallen geretourneerde bestellingen te verwerken. “Dat volume zal snel toenemen, tot 2024 verwachten we een vervijfvoudiging. De oude locatie van het retourencentrum bood geen ruimte voor dergelijke groei. Bovendien werd die ruimte beheerd door het uitbreidende fulfilment center dat in hetzelfde gebouw zat. Daarom zochten we een nieuwe, volledig eigen locatie.” 

Waar zo’n verhuizing normaliter circa drie jaar in beslag neemt, moest het nu binnen één jaar zijn voltooid. In zo’n kort tijdsbestek een compleet nieuwe locatie vinden en betrekken, is – hoe kan het ook anders – ambitieus. Ook de schaalgrootte loog er niet om, de beoogde bedrijfsruimte moest circa 30.000 m2 beslaan.

Aanpak

Allereerst formeerde Move Beyond samen met bol.com een lean and mean projectteam. Bol.com betrok daarin ook externe specialisten, bijvoorbeeld een expert in de specifieke logistiek rond het retourproces. Daarnaast werden medewerkers van bol.com vrijgemaakt voor dit project, enerzijds vanwege hun specialistische kennis van de organisatie, anderzijds om de logistieke kennis – de core business van bol.com – in de organisatie te vergroten. Stuk voor stuk waren het jonge, talentvolle mensen, vol enthousiasme, die zich graag bewijzen. 

De eerste stap was analyseren hoe andere marktpartijen hun retourproces organiseerden. Dat bood het projectteam inspiratie, die het werk in delen opknipten. Het meest in het oog springende deelproject was het vinden van een bedrijfslocatie, inclusief het realiseren van de eventueel benodigde aanpassingen. Andere deelprojecten waren IT-infrastructuur, applicatieontwikkeling, lay-out en mechanisatie en procesontwerp. Elk was cruciaal voor de beoogde snelle verhuizing, maar ook voor de toekomst. Het retourencentrum wilde zich immers voorbereiden op grotere volumes én wilde een verbeterslag maken.

“De zoektocht naar een nieuwe locatie focuste zich al snel rond Waalwijk, omdat daar ook de fulfilment centers zitten. Wat slechts een kort ritje is en dus de CO2-uitstoot beperkt. Bovendien volgt de piek in retouren meestal pas enige tijd na een piek in verkopen, waardoor een praktische wisselwerking in personeel mogelijk is.” Het projectteam vond diverse geschikte locaties en faciliteerde de directie met beslisinformatie. Al snel volgde een overwogen keuze. En er was nog precies genoeg tijd om de locatie te contracteren en geschikt te maken om te betrekken.

Allereerst formeerde Move Beyond samen met bol.com een lean and mean projectteam. Bol.com betrok daarin ook externe specialisten, bijvoorbeeld een expert in de specifieke logistiek rond het retourproces. Daarnaast werden medewerkers van bol.com vrijgemaakt voor dit project, enerzijds vanwege hun specialistische kennis van de organisatie, anderzijds om de logistieke kennis – de core business van bol.com – in de organisatie te vergroten. Stuk voor stuk waren het jonge, talentvolle mensen, vol enthousiasme, die zich graag bewijzen. 

De eerste stap was analyseren hoe andere marktpartijen hun retourproces organiseerden. Dat bood het projectteam inspiratie, die het werk in delen opknipten. Het meest in het oog springende deelproject was het vinden van een bedrijfslocatie, inclusief het realiseren van de eventueel benodigde aanpassingen. Andere deelprojecten waren IT-infrastructuur, applicatieontwikkeling, lay-out en mechanisatie en procesontwerp. Elk was cruciaal voor de beoogde snelle verhuizing, maar ook voor de toekomst. Het retourencentrum wilde zich immers voorbereiden op grotere volumes én wilde een verbeterslag maken.

“De zoektocht naar een nieuwe locatie focuste zich al snel rond Waalwijk, omdat daar ook de fulfilment centers zitten. Wat slechts een kort ritje is en dus de CO2-uitstoot beperkt. Bovendien volgt de piek in retouren meestal pas enige tijd na een piek in verkopen, waardoor een praktische wisselwerking in personeel mogelijk is.” Het projectteam vond diverse geschikte locaties en faciliteerde de directie met beslisinformatie. Al snel volgde een overwogen keuze. En er was nog precies genoeg tijd om de locatie te contracteren en geschikt te maken om te betrekken.

Allereerst formeerde Move Beyond samen met bol.com een lean and mean projectteam. Bol.com betrok daarin ook externe specialisten, bijvoorbeeld een expert in de specifieke logistiek rond het retourproces. Daarnaast werden medewerkers van bol.com vrijgemaakt voor dit project, enerzijds vanwege hun specialistische kennis van de organisatie, anderzijds om de logistieke kennis – de core business van bol.com – in de organisatie te vergroten. Stuk voor stuk waren het jonge, talentvolle mensen, vol enthousiasme, die zich graag bewijzen. 

De eerste stap was analyseren hoe andere marktpartijen hun retourproces organiseerden. Dat bood het projectteam inspiratie, die het werk in delen opknipten. Het meest in het oog springende deelproject was het vinden van een bedrijfslocatie, inclusief het realiseren van de eventueel benodigde aanpassingen. Andere deelprojecten waren IT-infrastructuur, applicatieontwikkeling, lay-out en mechanisatie en procesontwerp. Elk was cruciaal voor de beoogde snelle verhuizing, maar ook voor de toekomst. Het retourencentrum wilde zich immers voorbereiden op grotere volumes én wilde een verbeterslag maken.

“De zoektocht naar een nieuwe locatie focuste zich al snel rond Waalwijk, omdat daar ook de fulfilment centers zitten. Wat slechts een kort ritje is en dus de CO2-uitstoot beperkt. Bovendien volgt de piek in retouren meestal pas enige tijd na een piek in verkopen, waardoor een praktische wisselwerking in personeel mogelijk is.” Het projectteam vond diverse geschikte locaties en faciliteerde de directie met beslisinformatie. Al snel volgde een overwogen keuze. En er was nog precies genoeg tijd om de locatie te contracteren en geschikt te maken om te betrekken.

Resultaat

“Geheel volgens planning betrok het retourencentrum binnen het jaar een gloednieuwe, eigen locatie. Met alle ruimte om te groeien. Van de 30.000 beschikbare vierkante meters gebruikt het retourencentrum nog niet de helft. In eerste instantie zijn alle bestaande machines, werkprocessen en mensen één op één verhuisd, om het werk daar onveranderd voort te zetten. Enkele kleine optimalisaties daargelaten, zoals een verbinding tussen zones die het werk vereenvoudigen.” Ondertussen zijn grotere veranderingen in voorbereiding, er worden nieuwe werkwijzen en machinerie ontworpen om het complete proces verder te professionaliseren. Zo ver is het nog niet, maar het retourencentrum is er vandaag al wel helemaal klaar voor. 

“Geheel volgens planning betrok het retourencentrum binnen het jaar een gloednieuwe, eigen locatie. Met alle ruimte om te groeien. Van de 30.000 beschikbare vierkante meters gebruikt het retourencentrum nog niet de helft. In eerste instantie zijn alle bestaande machines, werkprocessen en mensen één op één verhuisd, om het werk daar onveranderd voort te zetten. Enkele kleine optimalisaties daargelaten, zoals een verbinding tussen zones die het werk vereenvoudigen.” Ondertussen zijn grotere veranderingen in voorbereiding, er worden nieuwe werkwijzen en machinerie ontworpen om het complete proces verder te professionaliseren. Zo ver is het nog niet, maar het retourencentrum is er vandaag al wel helemaal klaar voor. 

“Geheel volgens planning betrok het retourencentrum binnen het jaar een gloednieuwe, eigen locatie. Met alle ruimte om te groeien. Van de 30.000 beschikbare vierkante meters gebruikt het retourencentrum nog niet de helft. In eerste instantie zijn alle bestaande machines, werkprocessen en mensen één op één verhuisd, om het werk daar onveranderd voort te zetten. Enkele kleine optimalisaties daargelaten, zoals een verbinding tussen zones die het werk vereenvoudigen.” Ondertussen zijn grotere veranderingen in voorbereiding, er worden nieuwe werkwijzen en machinerie ontworpen om het complete proces verder te professionaliseren. Zo ver is het nog niet, maar het retourencentrum is er vandaag al wel helemaal klaar voor. 

Joost Poelgeest

Director Bol.com

Meer weten?

Rob Horst

business development manager

Ik krijg energie van het creëren van toegevoegde waarde voor mijn relaties, zowel op de korte als de lange termijn. Dit lukt altijd vanuit een intrinsieke nieuwsgierigheid.

Stel je vraag