Avebe bespaart €1 miljoen per jaar door met Move Beyond samen te werken

“Met een internationale achtergrond in finance manage ik nu de supply chain bij Avebe. Dit aardappelverwerkingsbedrijf begon ooit als een samenwerking tussen aardappeltelers, maar is vandaag uitgegroeid tot een internationale en hightech onderneming van formaat. Medewerkers blijven ons lang trouw – ikzelf werk hier nu alweer 13 jaar, de tijd vliegt – velen tot aan hun pensioen. Dat is prettig, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals bij ordermanagement. Dat werk was in rap tempo gemoderniseerd, maar niet iedereen kon daar even goed in mee. De fut was uit het team geraakt. We vroegen een interimmanager van Move Beyond de afdeling te vernieuwen” 

“Met een internationale achtergrond in finance manage ik nu de supply chain bij Avebe. Dit aardappelverwerkingsbedrijf begon ooit als een samenwerking tussen aardappeltelers, maar is vandaag uitgegroeid tot een internationale en hightech onderneming van formaat. Medewerkers blijven ons lang trouw – ikzelf werk hier nu alweer 13 jaar, de tijd vliegt – velen tot aan hun pensioen. Dat is prettig, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals bij ordermanagement. Dat werk was in rap tempo gemoderniseerd, maar niet iedereen kon daar even goed in mee. De fut was uit het team geraakt. We vroegen een interimmanager van Move Beyond de afdeling te vernieuwen” 

“Met een internationale achtergrond in finance manage ik nu de supply chain bij Avebe. Dit aardappelverwerkingsbedrijf begon ooit als een samenwerking tussen aardappeltelers, maar is vandaag uitgegroeid tot een internationale en hightech onderneming van formaat. Medewerkers blijven ons lang trouw – ikzelf werk hier nu alweer 13 jaar, de tijd vliegt – velen tot aan hun pensioen. Dat is prettig, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals bij ordermanagement. Dat werk was in rap tempo gemoderniseerd, maar niet iedereen kon daar even goed in mee. De fut was uit het team geraakt. We vroegen een interimmanager van Move Beyond de afdeling te vernieuwen” 

Deliverables

  • Verbeterde werkprocessen en onderlinge verbondenheid

  • Werkgroepen voor voor tal van verbeteringen, zoals het klachtensysteem

  • Weer betrokken, gelukkige en gemotiveerde collega's

  • Verbeterde werkprocessen en onderlinge verbondenheid

  • Werkgroepen voor voor tal van verbeteringen, zoals het klachtensysteem

  • Weer betrokken, gelukkige en gemotiveerde collega's

  • Verbeterde werkprocessen en onderlinge verbondenheid

  • Werkgroepen voor voor tal van verbeteringen, zoals het klachtensysteem

  • Weer betrokken, gelukkige en gemotiveerde collega's

Uitdaging

Avebe wint zetmeel en sinds 2007 ook plantaardig eiwit uit de aardappel. Het lijken simpele grondstoffen, maar zowel het winnen van deze ingrediënten als waarvoor ze gebruikt worden betekent hightech business, Avebe innoveert continu. Hun producten zijn gewild in de voedings-, papier-, kleefstoffen-, bouw- en textielindustrie. Avebe heeft inmiddels zeven productielocaties over meerdere landen en klanten over de hele wereld. “Daardoor is het belang van ordermanagement enorm toegenomen. De afdeling verwerkt orders, plant leveringen, faciliteert transport, regelt de benodigde documentatie en zorgt dat de order volgens afspraak bij de klant aankomt. Dat luistert nauw. Staat er bijvoorbeeld een tikfout in een douaneformulier, dan wordt de levering vastgehouden.” 

Belangrijk werk, maar het verliep niet vlekkeloos. Van de circa 16 FTE lopen velen over van de ervaring, sommigen werkten al 40 jaar binnen het bedrijf, maar niet iedereen was even handig met ICT. Zo kon het dat collega’s langs elkaar heen werkten. Ondanks dat iedereen trots was bij Avebe te werken, was het teamgevoel verdwenen en ontbrak de energie. Toen ook nog eens de manager intern doorstroomde, ontstond een uitgelezen kans voor verandering. Avebe had al een jonge en ambitieuze afdelingsmanager voor ogen, maar die ging eerst met zwangerschapsverlof. Daar kon de afdeling niet op wachten.

Avebe wint zetmeel en sinds 2007 ook plantaardig eiwit uit de aardappel. Het lijken simpele grondstoffen, maar zowel het winnen van deze ingrediënten als waarvoor ze gebruikt worden betekent hightech business, Avebe innoveert continu. Hun producten zijn gewild in de voedings-, papier-, kleefstoffen-, bouw- en textielindustrie. Avebe heeft inmiddels zeven productielocaties over meerdere landen en klanten over de hele wereld. “Daardoor is het belang van ordermanagement enorm toegenomen. De afdeling verwerkt orders, plant leveringen, faciliteert transport, regelt de benodigde documentatie en zorgt dat de order volgens afspraak bij de klant aankomt. Dat luistert nauw. Staat er bijvoorbeeld een tikfout in een douaneformulier, dan wordt de levering vastgehouden.” 

Belangrijk werk, maar het verliep niet vlekkeloos. Van de circa 16 FTE lopen velen over van de ervaring, sommigen werkten al 40 jaar binnen het bedrijf, maar niet iedereen was even handig met ICT. Zo kon het dat collega’s langs elkaar heen werkten. Ondanks dat iedereen trots was bij Avebe te werken, was het teamgevoel verdwenen en ontbrak de energie. Toen ook nog eens de manager intern doorstroomde, ontstond een uitgelezen kans voor verandering. Avebe had al een jonge en ambitieuze afdelingsmanager voor ogen, maar die ging eerst met zwangerschapsverlof. Daar kon de afdeling niet op wachten.

Avebe wint zetmeel en sinds 2007 ook plantaardig eiwit uit de aardappel. Het lijken simpele grondstoffen, maar zowel het winnen van deze ingrediënten als waarvoor ze gebruikt worden betekent hightech business, Avebe innoveert continu. Hun producten zijn gewild in de voedings-, papier-, kleefstoffen-, bouw- en textielindustrie. Avebe heeft inmiddels zeven productielocaties over meerdere landen en klanten over de hele wereld. “Daardoor is het belang van ordermanagement enorm toegenomen. De afdeling verwerkt orders, plant leveringen, faciliteert transport, regelt de benodigde documentatie en zorgt dat de order volgens afspraak bij de klant aankomt. Dat luistert nauw. Staat er bijvoorbeeld een tikfout in een douaneformulier, dan wordt de levering vastgehouden.” 

Belangrijk werk, maar het verliep niet vlekkeloos. Van de circa 16 FTE lopen velen over van de ervaring, sommigen werkten al 40 jaar binnen het bedrijf, maar niet iedereen was even handig met ICT. Zo kon het dat collega’s langs elkaar heen werkten. Ondanks dat iedereen trots was bij Avebe te werken, was het teamgevoel verdwenen en ontbrak de energie. Toen ook nog eens de manager intern doorstroomde, ontstond een uitgelezen kans voor verandering. Avebe had al een jonge en ambitieuze afdelingsmanager voor ogen, maar die ging eerst met zwangerschapsverlof. Daar kon de afdeling niet op wachten.

Aanpak

De eerste stap was luisteren. De interimmanager voerde vertrouwelijke individuele gesprekken over hoe iemand erbij zat. Voor sommigen kwam het pensioen in zicht, met hen werd besproken hoe ze die tijd nog zinvol invulden. Jongere collega’s werden gevraagd naar hun ambities. Dat vormde een goed startpunt voor de afdeling. “De afdeling kende overigens slechts één functie. Om meer differentiatie mogelijk te maken, startten we met de interimmanager een adviesaanvraag voor de ondernemingsraad, om een nieuwe senior-functie te creëren.”

“Daarnaast belegde de interimmanager veel verantwoordelijkheden op de werkvloer, zodat medewerkers zich betrokken voelden en zelf initiatief pakten. En hij voerde een dagstart in: een kort overleg waarin iedereen vertelt waar hij of zij die dag aan werkt. Al snel ontstond er besef dat de afdeling haar succes en werkplezier zelf in de hand had. Er ontstond een nieuwe dialoog over werkinhoud, waardoor zaken aan het licht kwamen die verbeterd konden worden, zoals het klachtensysteem. Zo ontstonden diverse werkgroepen voor tal van verbeteringen.”

Op dat moment barstte de coronacrisis in volle hevigheid los. Het land ging in lockdown en vrijwel het gehele niet-productiegerelateerde deel van de 1.350 medewerkers van Avebe werkten thuis. Een deel van ordermanagement werkte toch door op kantoor, om de leveringen wereldwijd toch doorgang te laten vinden. In die periode was ordermanagement de zichtbare spil van de organisatie en kreeg ze veel waardering. Een mooie beloning.

De eerste stap was luisteren. De interimmanager voerde vertrouwelijke individuele gesprekken over hoe iemand erbij zat. Voor sommigen kwam het pensioen in zicht, met hen werd besproken hoe ze die tijd nog zinvol invulden. Jongere collega’s werden gevraagd naar hun ambities. Dat vormde een goed startpunt voor de afdeling. “De afdeling kende overigens slechts één functie. Om meer differentiatie mogelijk te maken, startten we met de interimmanager een adviesaanvraag voor de ondernemingsraad, om een nieuwe senior-functie te creëren.”

“Daarnaast belegde de interimmanager veel verantwoordelijkheden op de werkvloer, zodat medewerkers zich betrokken voelden en zelf initiatief pakten. En hij voerde een dagstart in: een kort overleg waarin iedereen vertelt waar hij of zij die dag aan werkt. Al snel ontstond er besef dat de afdeling haar succes en werkplezier zelf in de hand had. Er ontstond een nieuwe dialoog over werkinhoud, waardoor zaken aan het licht kwamen die verbeterd konden worden, zoals het klachtensysteem. Zo ontstonden diverse werkgroepen voor tal van verbeteringen.”

Op dat moment barstte de coronacrisis in volle hevigheid los. Het land ging in lockdown en vrijwel het gehele niet-productiegerelateerde deel van de 1.350 medewerkers van Avebe werkten thuis. Een deel van ordermanagement werkte toch door op kantoor, om de leveringen wereldwijd toch doorgang te laten vinden. In die periode was ordermanagement de zichtbare spil van de organisatie en kreeg ze veel waardering. Een mooie beloning.

De eerste stap was luisteren. De interimmanager voerde vertrouwelijke individuele gesprekken over hoe iemand erbij zat. Voor sommigen kwam het pensioen in zicht, met hen werd besproken hoe ze die tijd nog zinvol invulden. Jongere collega’s werden gevraagd naar hun ambities. Dat vormde een goed startpunt voor de afdeling. “De afdeling kende overigens slechts één functie. Om meer differentiatie mogelijk te maken, startten we met de interimmanager een adviesaanvraag voor de ondernemingsraad, om een nieuwe senior-functie te creëren.”

“Daarnaast belegde de interimmanager veel verantwoordelijkheden op de werkvloer, zodat medewerkers zich betrokken voelden en zelf initiatief pakten. En hij voerde een dagstart in: een kort overleg waarin iedereen vertelt waar hij of zij die dag aan werkt. Al snel ontstond er besef dat de afdeling haar succes en werkplezier zelf in de hand had. Er ontstond een nieuwe dialoog over werkinhoud, waardoor zaken aan het licht kwamen die verbeterd konden worden, zoals het klachtensysteem. Zo ontstonden diverse werkgroepen voor tal van verbeteringen.”

Op dat moment barstte de coronacrisis in volle hevigheid los. Het land ging in lockdown en vrijwel het gehele niet-productiegerelateerde deel van de 1.350 medewerkers van Avebe werkten thuis. Een deel van ordermanagement werkte toch door op kantoor, om de leveringen wereldwijd toch doorgang te laten vinden. In die periode was ordermanagement de zichtbare spil van de organisatie en kreeg ze veel waardering. Een mooie beloning.

Resultaat

“De afdeling is weer fit for the future. Het team werkt onderling professioneel met elkaar samen. Loopt er iets onverhoopt niet goed, dan neemt het team verantwoordelijkheid en zoekt ze een oplossing voor de klant. De werkprocessen zijn al verbeterd en worden continu met elkaar besproken.” Dat maakt de afdeling ook klaar voor nieuwe veranderingen, die ongetwijfeld nog komen gaan. Niet iedereen wilde daar op wachten. Enkele collega’s gingen met vervroegd pensioen en anderen veranderden van baan. Allemaal overtuigde keuzes en met een goed gevoel, precies zoals Avebe graag met haar medewerkers omgaat. 

De nieuwe manager maakte na haar zwangerschapsverlof een goede start op de afdeling. Zij liet zich vanaf de zijlijn al goed informeren en inwerken, en trad haar nieuwe rol vol vertrouwen tegemoet. Haar team vervult het werk met trots en plezier en de vrijgekomen posities zijn ingevuld met nieuw jong talent, wat zorgt voor een goede dynamiek tussen medewerkers. Inmiddels heeft de ondernemingsraad de adviesaanvraag goedgekeurd en ontstaat binnenkort de senior-functie, met passende taken en beloning. Al met al is de dynamiek compleet veranderd, de afdeling heeft nieuw elan. 

“De afdeling is weer fit for the future. Het team werkt onderling professioneel met elkaar samen. Loopt er iets onverhoopt niet goed, dan neemt het team verantwoordelijkheid en zoekt ze een oplossing voor de klant. De werkprocessen zijn al verbeterd en worden continu met elkaar besproken.” Dat maakt de afdeling ook klaar voor nieuwe veranderingen, die ongetwijfeld nog komen gaan. Niet iedereen wilde daar op wachten. Enkele collega’s gingen met vervroegd pensioen en anderen veranderden van baan. Allemaal overtuigde keuzes en met een goed gevoel, precies zoals Avebe graag met haar medewerkers omgaat. 

De nieuwe manager maakte na haar zwangerschapsverlof een goede start op de afdeling. Zij liet zich vanaf de zijlijn al goed informeren en inwerken, en trad haar nieuwe rol vol vertrouwen tegemoet. Haar team vervult het werk met trots en plezier en de vrijgekomen posities zijn ingevuld met nieuw jong talent, wat zorgt voor een goede dynamiek tussen medewerkers. Inmiddels heeft de ondernemingsraad de adviesaanvraag goedgekeurd en ontstaat binnenkort de senior-functie, met passende taken en beloning. Al met al is de dynamiek compleet veranderd, de afdeling heeft nieuw elan. 

“De afdeling is weer fit for the future. Het team werkt onderling professioneel met elkaar samen. Loopt er iets onverhoopt niet goed, dan neemt het team verantwoordelijkheid en zoekt ze een oplossing voor de klant. De werkprocessen zijn al verbeterd en worden continu met elkaar besproken.” Dat maakt de afdeling ook klaar voor nieuwe veranderingen, die ongetwijfeld nog komen gaan. Niet iedereen wilde daar op wachten. Enkele collega’s gingen met vervroegd pensioen en anderen veranderden van baan. Allemaal overtuigde keuzes en met een goed gevoel, precies zoals Avebe graag met haar medewerkers omgaat. 

De nieuwe manager maakte na haar zwangerschapsverlof een goede start op de afdeling. Zij liet zich vanaf de zijlijn al goed informeren en inwerken, en trad haar nieuwe rol vol vertrouwen tegemoet. Haar team vervult het werk met trots en plezier en de vrijgekomen posities zijn ingevuld met nieuw jong talent, wat zorgt voor een goede dynamiek tussen medewerkers. Inmiddels heeft de ondernemingsraad de adviesaanvraag goedgekeurd en ontstaat binnenkort de senior-functie, met passende taken en beloning. Al met al is de dynamiek compleet veranderd, de afdeling heeft nieuw elan. 

Bert Pierik

Director Supply Chain Management

Meer weten?

Rob Horst

business development manager

Ik krijg energie van het creëren van toegevoegde waarde voor mijn relaties, zowel op de korte als de lange termijn. Dit lukt altijd vanuit een intrinsieke nieuwsgierigheid.