Move Beyond ondersteunt Damen Shipyards Group bij het verhogen van IT-efficiëntie en betrouwbaarheid

Schepen bouwen is relatief traditionele business. Damen Shipyards beschikt weliswaar over moderne tekenprogramma’s en geavanceerde apparatuur, maar op de gemiddelde scheepswerf wordt toch vooral gestuurd op efficiëntie. Rupert: “Behalve efficiënt schepen bouwen, kunnen we onze klanten echter veel meer bieden, met hedendaagse technologie. Een optimale klantervaring bijvoorbeeld, vooral ook na de oplevering. Of predictive maintenance. Dat is de koers die we zijn ingeslagen: we willen meer een service-organisatie worden.” 

Schepen bouwen is relatief traditionele business. Damen Shipyards beschikt weliswaar over moderne tekenprogramma’s en geavanceerde apparatuur, maar op de gemiddelde scheepswerf wordt toch vooral gestuurd op efficiëntie. Rupert: “Behalve efficiënt schepen bouwen, kunnen we onze klanten echter veel meer bieden, met hedendaagse technologie. Een optimale klantervaring bijvoorbeeld, vooral ook na de oplevering. Of predictive maintenance. Dat is de koers die we zijn ingeslagen: we willen meer een service-organisatie worden.” 

Schepen bouwen is relatief traditionele business. Damen Shipyards beschikt weliswaar over moderne tekenprogramma’s en geavanceerde apparatuur, maar op de gemiddelde scheepswerf wordt toch vooral gestuurd op efficiëntie. Rupert: “Behalve efficiënt schepen bouwen, kunnen we onze klanten echter veel meer bieden, met hedendaagse technologie. Een optimale klantervaring bijvoorbeeld, vooral ook na de oplevering. Of predictive maintenance. Dat is de koers die we zijn ingeslagen: we willen meer een service-organisatie worden.” 

Deliverables

  • Complexe IT-fusie van drie afdelingen, inclusief een IT-update van een nieuwe werf.

  • Ingebruikname SharePoint

  • Transitie van on-premises naar Office 365

  • Complexe IT-fusie van drie afdelingen, inclusief een IT-update van een nieuwe werf.

  • Ingebruikname SharePoint

  • Transitie van on-premises naar Office 365

  • Complexe IT-fusie van drie afdelingen, inclusief een IT-update van een nieuwe werf.

  • Ingebruikname SharePoint

  • Transitie van on-premises naar Office 365

Uitdaging

Om dat doel te bereiken moet onder meer het complete IT-fundament worden aangepakt. Rupert: “We hebben veel werk tegelijk te doen. We stappen over op SAP en voeren product lifecycle management in. We willen nauwer en beter communiceren met klanten. We moeten in contact blijven met onze schepen, ook na oplevering. En tot slot willen we van elk proces data verzamelen en analyseren. Dit zijn vijf ingrijpende projecten die in IT zijn geworteld en die we simultaan doorlopen. Ja, het is weleens hectisch.” Op IT-gebied werkt Damen Shipyards dan ook frequent met interim- en projectmanagers.

“We moderniseren veel en er lopen meerdere ingrijpende IT-projecten tegelijkertijd. Move Beyond is daarbij van vaste waarde geworden.”

Om meer gevoel bij de de transitie te krijgen, geeft Rupert een voorbeeld: “Een complex offshore schip is bij oplevering tiptop en de klant is tevreden met de hoge kwaliteit. Na enkele jaren kan het beoogde werk van het schip echter veranderen, of er zijn nieuwe technologische inzichten. Op die momenten willen wij de klant proactief adviseren om zijn vaartuig optimaal te benutten. Dan blíjft zijn schip uitmuntend en blijft hij tevreden.” Dit is nieuw werk voor Damen Shipyards, in dit geval voor de service-afdeling. Die was vooral gericht op het verlenen van garantie. Processen en systemen om servicecalls aan te maken bestonden nog niet en er was ook geen systeem voor assetmanagement. De systemen, de data, de werkprocessen, het moest nu allemaal op touw gezet. 

Om dat doel te bereiken moet onder meer het complete IT-fundament worden aangepakt. Rupert: “We hebben veel werk tegelijk te doen. We stappen over op SAP en voeren product lifecycle management in. We willen nauwer en beter communiceren met klanten. We moeten in contact blijven met onze schepen, ook na oplevering. En tot slot willen we van elk proces data verzamelen en analyseren. Dit zijn vijf ingrijpende projecten die in IT zijn geworteld en die we simultaan doorlopen. Ja, het is weleens hectisch.” Op IT-gebied werkt Damen Shipyards dan ook frequent met interim- en projectmanagers.

“We moderniseren veel en er lopen meerdere ingrijpende IT-projecten tegelijkertijd. Move Beyond is daarbij van vaste waarde geworden.”

Om meer gevoel bij de de transitie te krijgen, geeft Rupert een voorbeeld: “Een complex offshore schip is bij oplevering tiptop en de klant is tevreden met de hoge kwaliteit. Na enkele jaren kan het beoogde werk van het schip echter veranderen, of er zijn nieuwe technologische inzichten. Op die momenten willen wij de klant proactief adviseren om zijn vaartuig optimaal te benutten. Dan blíjft zijn schip uitmuntend en blijft hij tevreden.” Dit is nieuw werk voor Damen Shipyards, in dit geval voor de service-afdeling. Die was vooral gericht op het verlenen van garantie. Processen en systemen om servicecalls aan te maken bestonden nog niet en er was ook geen systeem voor assetmanagement. De systemen, de data, de werkprocessen, het moest nu allemaal op touw gezet. 

Om dat doel te bereiken moet onder meer het complete IT-fundament worden aangepakt. Rupert: “We hebben veel werk tegelijk te doen. We stappen over op SAP en voeren product lifecycle management in. We willen nauwer en beter communiceren met klanten. We moeten in contact blijven met onze schepen, ook na oplevering. En tot slot willen we van elk proces data verzamelen en analyseren. Dit zijn vijf ingrijpende projecten die in IT zijn geworteld en die we simultaan doorlopen. Ja, het is weleens hectisch.” Op IT-gebied werkt Damen Shipyards dan ook frequent met interim- en projectmanagers.

“We moderniseren veel en er lopen meerdere ingrijpende IT-projecten tegelijkertijd. Move Beyond is daarbij van vaste waarde geworden.”

Om meer gevoel bij de de transitie te krijgen, geeft Rupert een voorbeeld: “Een complex offshore schip is bij oplevering tiptop en de klant is tevreden met de hoge kwaliteit. Na enkele jaren kan het beoogde werk van het schip echter veranderen, of er zijn nieuwe technologische inzichten. Op die momenten willen wij de klant proactief adviseren om zijn vaartuig optimaal te benutten. Dan blíjft zijn schip uitmuntend en blijft hij tevreden.” Dit is nieuw werk voor Damen Shipyards, in dit geval voor de service-afdeling. Die was vooral gericht op het verlenen van garantie. Processen en systemen om servicecalls aan te maken bestonden nog niet en er was ook geen systeem voor assetmanagement. De systemen, de data, de werkprocessen, het moest nu allemaal op touw gezet. 

Aanpak

Rupert besluit: “Na diverse goede ervaringen is Move Beyond een vaste waarde geworden voor mijn projectorganisatie. Het zijn stuk voor stuk prettige mensen aan wie ik mijn projecten met een gerust hart toevertrouw. Ze kennen onze organisatie steeds beter en zijn van steeds grotere – en voor mij een vaste – waarde. Bij een volgende klus zal ik hen zeker weer inschakelen.” Toch is Move Beyond eigenlijk een opvallende speler in de kringen van Damen Shipyards. Andere vaste partners zijn bijvoorbeeld de grote IT- en consultancybureaus. Dan is Move Beyond een relatief kleine en eigenwijze speler. Hoe dat zo komt?

“Voor dit soort projecten – ik heb er meer van – had en heb ik projectmanagers nodig waar ik van opaan kan. Die elk hun eigen project runnen en zelfstandig de verbinding zoeken met de grotere transitie, zodat het project in praktijk waarde toevoegt. Voor dit specifieke project vond ik bij Move Beyond een stevige kandidaat die ook de scheepsbouw al kende. Ik had er meteen een goed gevoel bij”, vertelt Rupert. Een volgende stap is dat de service-afdeling ServiceCloud en Salesforce in gebruik gaan nemen en dat servicecalls volledig automatisch worden aangemaakt. Een solide basis voor verdere automatisering. 

Rupert besluit: “Na diverse goede ervaringen is Move Beyond een vaste waarde geworden voor mijn projectorganisatie. Het zijn stuk voor stuk prettige mensen aan wie ik mijn projecten met een gerust hart toevertrouw. Ze kennen onze organisatie steeds beter en zijn van steeds grotere – en voor mij een vaste – waarde. Bij een volgende klus zal ik hen zeker weer inschakelen.” Toch is Move Beyond eigenlijk een opvallende speler in de kringen van Damen Shipyards. Andere vaste partners zijn bijvoorbeeld de grote IT- en consultancybureaus. Dan is Move Beyond een relatief kleine en eigenwijze speler. Hoe dat zo komt?

“Voor dit soort projecten – ik heb er meer van – had en heb ik projectmanagers nodig waar ik van opaan kan. Die elk hun eigen project runnen en zelfstandig de verbinding zoeken met de grotere transitie, zodat het project in praktijk waarde toevoegt. Voor dit specifieke project vond ik bij Move Beyond een stevige kandidaat die ook de scheepsbouw al kende. Ik had er meteen een goed gevoel bij”, vertelt Rupert. Een volgende stap is dat de service-afdeling ServiceCloud en Salesforce in gebruik gaan nemen en dat servicecalls volledig automatisch worden aangemaakt. Een solide basis voor verdere automatisering. 

Rupert besluit: “Na diverse goede ervaringen is Move Beyond een vaste waarde geworden voor mijn projectorganisatie. Het zijn stuk voor stuk prettige mensen aan wie ik mijn projecten met een gerust hart toevertrouw. Ze kennen onze organisatie steeds beter en zijn van steeds grotere – en voor mij een vaste – waarde. Bij een volgende klus zal ik hen zeker weer inschakelen.” Toch is Move Beyond eigenlijk een opvallende speler in de kringen van Damen Shipyards. Andere vaste partners zijn bijvoorbeeld de grote IT- en consultancybureaus. Dan is Move Beyond een relatief kleine en eigenwijze speler. Hoe dat zo komt?

“Voor dit soort projecten – ik heb er meer van – had en heb ik projectmanagers nodig waar ik van opaan kan. Die elk hun eigen project runnen en zelfstandig de verbinding zoeken met de grotere transitie, zodat het project in praktijk waarde toevoegt. Voor dit specifieke project vond ik bij Move Beyond een stevige kandidaat die ook de scheepsbouw al kende. Ik had er meteen een goed gevoel bij”, vertelt Rupert. Een volgende stap is dat de service-afdeling ServiceCloud en Salesforce in gebruik gaan nemen en dat servicecalls volledig automatisch worden aangemaakt. Een solide basis voor verdere automatisering. 

Resultaat

“Zo heb ik Move Beyond vaker ingeschakeld. Ook gerust voor een complexe IT-fusie van drie afdelingen, inclusief een IT-update van een nieuwe werf. En voor de ingebruikname van SharePoint”, vertelt Rupert. Dat laatste omvatte ook een transitie van on-premises naar Office 365, met veel impact op de business. Verliep iets niet volgens plan, dan werd daar verslag van uitgebracht. “Neutraal en zonder enig oordeel kreeg ik de situatie en de opties voorgeschoteld, inclusief consequenties. Dat gaf vertrouwen. Samen losten we het dan adequaat op.”

“Zo heb ik Move Beyond vaker ingeschakeld. Ook gerust voor een complexe IT-fusie van drie afdelingen, inclusief een IT-update van een nieuwe werf. En voor de ingebruikname van SharePoint”, vertelt Rupert. Dat laatste omvatte ook een transitie van on-premises naar Office 365, met veel impact op de business. Verliep iets niet volgens plan, dan werd daar verslag van uitgebracht. “Neutraal en zonder enig oordeel kreeg ik de situatie en de opties voorgeschoteld, inclusief consequenties. Dat gaf vertrouwen. Samen losten we het dan adequaat op.”

“Zo heb ik Move Beyond vaker ingeschakeld. Ook gerust voor een complexe IT-fusie van drie afdelingen, inclusief een IT-update van een nieuwe werf. En voor de ingebruikname van SharePoint”, vertelt Rupert. Dat laatste omvatte ook een transitie van on-premises naar Office 365, met veel impact op de business. Verliep iets niet volgens plan, dan werd daar verslag van uitgebracht. “Neutraal en zonder enig oordeel kreeg ik de situatie en de opties voorgeschoteld, inclusief consequenties. Dat gaf vertrouwen. Samen losten we het dan adequaat op.”

Aart Rupert

CIO Damen Shipyards

Facts & Figures

Meer weten?

Rob Horst

Business Developer

Ik krijg energie van het creëren van toegevoegde waarde voor mijn relaties, zowel op de korte als de lange termijn. Dit lukt altijd vanuit een intrinsieke nieuwsgierigheid.